Filosofie

Principes

Onze basisprincipes zijn: huisgemaakt, ambachtelijk, biologisch, seizoen- en streekgebonden. Wij gaan voor maximaal gebruik van biologische producten en of producten met een duurzaamheidslabel. Het liefst halen wij onze producten vers van het land of uit de streek. ‘De Groene Artisanen’ verbindt de steden met de regio’s . Leveranciers met duurzame producten en -filosofie hebben uiteraard een streepje voor bij onze selectie.

Onze visie op het beïnvloeden van de gastbeleving bestaat uit een combinatie van een passende sfeer en inrichting, een gastvrije, vriendelijke houding van onze medewerkers, kwaliteitsproducten tegen een goede prijs en een correcte en tijdige communicatie. Door deze aspecten goed op elkaar af te stemmen weten we de gastbeleving optimaal te beïnvloeden.

Bij ‘De Groene Artisanen’ kennen wij geen vooraf centraal gestuurde menuplanning, anders zouden wij nimmer kunnen anticiperen op het seizoen aanbod, weersinvloeden en het aanbod van lokale producten uit uw streek.

Wortel De Groene Artisanen | Green Food Catering | Bedrijfscatering
Lokaal van de streekboerderij | filosofie De Groene Artisanen

Lekker lokaal van de streekboerderij

Wij bezoeken graag streekboerderijen – culinaire broedplaatsen – in Nederland. Vaak zijn deze  streekboerderijen (coöperatie van diverse ambachten) een verzamelplaats van boeren, telers, bakkers en zuivelproducenten. Tezamen maken zij gebruik  van een gezamenlijk distributienetwerk.

Alle producten die we in de streekboerderijen selecteren zijn afkomstig van boeren, telers en voedselmakers uit de buurt. De gerechten die we in onze bedrijfshoreca locaties serveren maken we zelf van mooie seizoen producten die er op dat moment te krijgen zijn. De streekboerderijen zijn ook online te bezoeken. Dit online platform is voor ons een basis om lokaal eten te promoten en streekproducten aandacht te geven. Compleet met likkebaardend lekkere recepten erbij. Een online marktplein met veel van Hollandse bodem; appels, andijvie, tomaten maar ook boeren meshanger, vinketaler en remeker kaas, boerenjam van delicious, crème fraîche uit Drenthe, boerenboter uit Warmerdam, zuivel uit de Weerribben, kromhoeksterkip, vis van Henry en ga zo maar door.

Inkoopmodel

Bij ‘De Groene Artisanen’ hebben we een verticale bedrijfsstrategie geïntroduceerd en kopen we direct bij de bron in. Kortom, wij zijn niet afhankelijk van het dictaat van een groothandel-onderneming. Wij hebben onze eigen inkoopafdeling die rechtstreeks schakelt en koopt bij de bron (streekboerderijen). Vervolgens gaat het naar ons distributiecentrum in Bussum en vervolgens naar onze locaties. Ofwel, alle marges zijn uit de bedrijfskolom geperst om stapeling van onnodige kosten te voorkomen en een optimale inkoop- en verkoopbalans te realiseren.

Het gaat bij ons om de kwaliteit en niet de kwantiteit

‘Think local, buy local’ is ons motto!

Visie

DE VISIE VAN DE GROENE ARTISANEN IS ‘SAMEN’ DUURZAAM INNOVEREN

Met ‘samen’ geven we aan dat we samen met onze opdrachtgevers en partners tot een duurzame dienstverlening willen komen. Wij zijn immers allen gebaat bij een succesvol resultaat.

Duurzaam geeft aan dat we werken aan duurzame relaties met onze klanten. Daarbij is het waardevol als we oplossingen realiseren die letterlijk duurzaam zijn, die efficiënt gerealiseerd worden, redelijke geprijsd zijn, waar we gezamenlijk lang plezier van hebben. Duurzaam raakt ook onze MVO doelstellingen aan, natuurlijk willen we voorop lopen als het gaat om de CO2-ladder van de onderneming. Maar gerelateerd aan onze dienstverlening met mensen past het ook dat samenwerken met mensen met en beperking en hen een kans geven een plaats te verwerven in de maatschappij.

Wij stellen de aarde op 1 en zijn overtuigd van het belang en de noodzaak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Om invulling te geven aan duurzaam ondernemen zijn er drie aandachtsgebieden geformuleerd voor en door ‘De Groene Artisanen’: maatschappelijke projecten, duurzame dienstverlening en duurzame bedrijfsvoering.

DUURZAAMHEIDS-CRITERIA

Duurzaam inkopen is een ketenverantwoordelijkheid, waar gelet wordt op prijs, kwaliteit, levertijd, milieu en sociale aspecten. De directie in samenwerking met de afdeling inkoop speelt een sleutelrol bij het realiseren van MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) en duurzaamheid binnen ‘De Groene Artisanen’.

Om invulling te geven aan onze duurzame doelstellingen bij inkooptrajecten hanteren wij per inkoopcategorie duurzaamheidscriteria en waar mogelijk per productgroep. Om zo actueel mogelijk te blijven maken we gebruik van de kennis van de markt.

Duurzaam inkopen leidt tot optimaal resultaat als duurzaamheid in alle fasen van het inkoopproces wordt toegepast. Voor de meeste productgroepen is per fase van het inkoopproces gedefinieerd welke mogelijkheden de productgroep biedt om duurzaam in te kopen.

In alle fasen van het inkoopproces is het beschikbaar stellen van de data over duurzaamheidspercentages van het geboden assortiment en de CO2 emissie een belangrijk beoordelingsaspect.