Frank van Zomeren, oprichter en mede-eigenaar De Groene Artisanen: ‘Positief blijven en rust bewaren en uitstralen’.
De Groene Artisanen is een jonge cateringclub die locaties wil inrichten met passie en inspiratie en daarnaast veel aandacht wil besteden aan interactie. Aspecten die in coronatijd niet het meest voor de hand liggen om invulling aan te geven. Voor Frank van Zomeren, die zijn sporen al binnen diverse grote en middelgrote cateringorganisaties heeft verdiend, geen reden om te wanhopen, maar juist rustig te blijven. Ook naar de eigen medewerkers toe.
Als hij terugkijkt op de coronaperiode is hem één ding heel duidelijk geworden: niets is zeker in het leven. En voor het geval dat wel zo zou zijn, dan is het schijnveiligheid. Van Zomeren: “Belangrijk voor ons is geweest om zo veel mogelijk de rust te bewaren en die ook uit te stralen. We hebben getracht onze medewerkers zoveel mogelijk dicht bij het bedrijf te houden. We organiseerden virtuele borrels, stuurden attenties, hadden hartonder- de-riemacties, kookwedstrijden en we belden iedereen zoveel mogelijk persoonlijk. Naast deze aandacht waren we ook druk met het maken van scenario’s en overlegden we met regelmaat over de mogelijkheden. Wat we vooral niet wilden was paniek uitstralen.”
FINANCIËLE BASIS OP ORDE
Uiteraard was het voor een jong bedrijf als De Groene Artisanen belangrijk de financiële basis op orde te hebben en te houden. Ook daaraan werd continu gewerkt. Van Zomeren: “We hebben direct zelf het bedrijf een financiële injectie gegeven vanuit eigen middelen. Dat wekt vertrouwen. Maar we hebben ook direct de kredietruimte vergroot bij de bank, wat overigens verrassend eenvoudig ging. We hebben een aanvraag ingediend voor de NOW-regeling, hebben gebruik gemaakt van de regeling voor belastinguitstel en hebben ons geconcentreerd op onze cashflowpositie. Dat hield in dat je dicht op je uitstaande posten ging zitten en met je opdrachtgevers in overleg ging over betaaltermijnen. Maar we hebben toen ook direct bepaald dat de situatie geen enkele financiële consequenties voor onze medewerkers mag hebben.”
Direct na de lockdown op 16 maart is er gestart met afbouwen. Uiteraard in overleg met de opdrachtgevers. “We hadden op 23 maart alle locaties gesloten op drie na. Daarna zijn we meteen begonnen met een quick restart plan en long term-plan, waar de medewerkers continu bij werden betrokken. We hebben alle handboeken en de personeelsgidsen opnieuw geschreven. We hebben het hele assortiment onder de loep genomen en hebben het samen met onze koks aangepast en vernieuwd. We hebben het zogezegd coronaproof gemaakt.”
Die quick restart had volgens Van Zomeren betrekking op een aantal aspecten. “Er moesten aanpassingen komen op de uitgiftes, dus deze kregen een herinrichting. Er kwamen nieuwe productie- en werkmethoden, nieuwe communicatiemiddelen moesten worden ontwikkeld en veiligheidsmiddelen worden ingekocht om ook op termijn geen tekorten te hebben.”
Maar ook voor de langere termijn werden er scenario’s opgesteld. Van Zomeren: “Je maakt dan een inschatting hoe de cateringwereld er over twaalf maanden uitziet. In drie scenario’s van 75, 50 en 25 procent van de oorspronkelijke vraag bij de opdrachtgever. Maar je stelt jezelf ook de vraag: wat kunnen wij toevoegen om nog steeds de preferred partner te zijn, te blijven of te worden? Waarbij er bij ons steeds twee kernwoorden naar voren kwamen, zoals flexibel, in de zin van wendbaar en het vermogen om aan te passen en multifunctioneel in de zin van operationele diensten koppelen aan onze activiteiten, zoals post, receptie en koffieservice. Kortom: de vermindering in de foodomzet opvangen met toevoegen van andere diensten.” “Met name die diensten kunnen wel eens een belangrijke worden”, aldus Van Zomeren, “want aspecten als duurzaamheid verdwijnen volgen mij naar de achterkant. Veiligheid en gezondheid worden belangrijker. Maar ook de prijs zal omhooggaan omdat er meer inzet is van disposables en door de minder vrije uitgifte in de counter worden de werkzaamheden ook arbeidsintensiever.”
En op langere termijn? Van Zomeren: “Niets blijft wat het was. Sommige opdrachtgevers zullen weer naar der oude systematiek terug willen, maar dat gebeurt dan met minder gasten en dus minder kosten. Thuiswerken in kantoorbedrijven wordt structureler en zal 25 tot 30 procent meer worden dan nu. Maar de kans is ook groot dat ‘social distance’ straks ‘social working’ wordt; het kantoor als de verzamelplek om elkaar te ontmoeten en fysiek te zien. Dan wordt het bedrijfsrestaurant de huiskamer van het bedrijf en kunnen wij dé gastheer en gastvrouw zijn die het persoonlijk maakt en op maat. Die ook je boodschappen in ontvangst wil nemen en voor je bewaart tot je naar huis gaat.”.
Gerelateerde berichten
Geen Resultaten Gevonden
De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.